aron-med-fisk-til-hjemmesideGrønlands kunst – hvad er det? Og hvordan føles og mærkes den der kunst egentlig, og hvilke historier kan vi finde på?

Gennem udstillingen vil vi sætte fokus på og fortælle om Grønlands kunst. Og det er for børn!

Børn kan sammen med de voksne selv mærke efter, sanse og fortælle om kunsten – udstillingen vil være fyldt med opgaver og oplysninger, som familier, skoler og institutioner kan gå ombord i og udforske. Udstillingen er målrettet børn i alderen 6-12 år.

I forbindelse med udstillingen afholdes et lærerkursus onsdag den 9. november kl. 15-16 for alle interesserede, hvor vi kredser om udstillingen Vores Kunst – historier for børn, og hvordan man som lærer kan skabe dialog om kunsten mellem og sammen med eleverne.

En kunsthistorie er ikke en lang rød tråd, man kan følge. Kunsthistorier er nedslag. Kunsten væver sig ind og ud af samfundets begivenheder, og den er både tidsbestemt og tidløs uden facit og endelige løsninger. Og kunsthistorier kan man jo også selv finde på.

Udstillingen bygger på fire kunsthistorier. Samtidskunsten, som tog sin begyndelse i 70erne med oprettelsen af Grønlands Kunstskole, dengang Grafisk Værksted; Kunsthåndværk i ben, sten, træ og tand. Tegning og maleri der tog sin begyndelse med Aron fra Kangeq; og Udefra og ind om de kunstnere, som kom andre steder fra til Grønland, lavede kunst og rejste herfra igen.

Kunstværkerne er næsten alle fra Nuuk Kunstmuseums egen samling, hvoraf mange ikke har været vist før – enkelte værker har vi lånt.

Udstillingen er støttet af Sermeq Fonden og kan opleves på Nuuk Kunstmuseum indtil maj 2017.