Grafisk Værksted åbnede i 1972 og blev til Grønlands Kunstskole i slutningen af 1980. Det var Hans Lynge og Bodil Kaalund, begge kunstnere og forfattere, som åbnede værkstedet som et privat foretagende i dettidligere badehus i Nuuk. Ideen til værkstedet var inspireret af det grafiske værksted i Cape Dorset i Canada. I årene mellem 1972 og 1980 blev der tilbudt kurser i forskellige grafiske teknikker som litografi, serigrafi, kobbertryk og linoleumstryk.

Skolen har igennem tiden haft prominente ledere og undervisere som f.eks. Emil Rosing, Jessie Kleemann, og Arnannguaq Høegh. Eleverne kom fra hele Grønland og havde forskellige baggrunde – fangere, fiskere, kunsthåndværkere, husmødre, sømænd og unge, som var interesserede i kunst. Nogle af disse var Jessie Kleemann, Anne-Birthe Hove, Frederik Kristensen ’Kunngi’, Aka Høegh og Thue Christiansen.

Værksamlingen fra Grafisk Værksted huses af Grønlands Nationalmuseum og Arkiv og herfra udlånes ca. 100 værker til udstillingen. Værkerne i udstillingen afspejler spændvidden hos eleverne både i teknik, motiver og udtryk. Motiverne varierer fra emner som kærlighed, landskaber, de nære omgivelser, portrætter, fangstscener, inspiration fra verden og nonfigurative motiver.

Grafisk Værksted har for mange været vejen frem til en karriere som kunstner, og siden 1980 som Grønlands Kunstskole har skolen fungeret som springbræt til kunstakademier i hele verden. Skolen har med stor sandsynlighed været det vigtigste skift i den professionelle opblomstring som Grønlands kunst oplevede efter 1970’erne, og har haft en afgørende rolle for grønlandsk kunst. Alligevel er det meget svært at finde information om skolen. Man kan finde en artikel her og der, men få bøger der nævner skolen, og der er kun lidt arkivmateriale at finde på nationalarkivet. Det er planlagt at der henover sommeren udgives et katalog i samarbejde med Grønlands Kunstskole ifm. udstillingen, og håbet er at det vil bidrage til mere tilgængelig viden om skolen.

Udstillende elever fra Grafisk Værksted:
Aka Høegh, Amalie Lennart, Angu, Ejnar Jensen, Elisabeth, Anne-Birthe Hove, Aqqa Geisler, Astrid Heilmann, Bent Warney, Ejnar Heilmann, Eliaser Qeqe, Elisa Olsen, Enok Absalonsen, Eva Marie Stoltz, Hans Manikutdlak, Henrik Johansen, Inukitsorujuk Quist, Jens Stach, Jeremias Karlsen, Jessie Kleemann, Johanne Simonsen, Jonas Zethsen, Kaka, Karl H. Olsen, Frederik Kristensen Kunngi, Lasse Davidsen, Malo Nielsen, Maqqa Karlsen, Marianne Jessen, Marie Lybert, Naja Kruse, Nikoline Kilime, Nuka Poulsen, Salomon Winding, Samo Kajussen, Thue Christiansen, og Tønnes Petersen.

Udstillingens titel er ”Puilanerit // Grafisk Værksted 1972-1980”. Puilanerit betyder ”kilde” og refererer til eleverne som kildefremspring i kunstens verden, tanker og ideer der vælder frem igennem værkerne og skolen som kilden til Grønlands kunst i dag. Kurateringen af udstillingen er bestemt af samlingen af værker, dvs. kunstnere, elever, grafiske teknikker, og eksisterende viden har ikke været bestemmende for udstillingens udformning.

Udstillingen åbner på Grønlands Nationaldag den 21. juni kl. 15 og kan ses frem til den 2. oktober 2022. Grønlands Kunstskoles nuværende leder, kunstner og grafiker Ivínguak’ Stork Høegh vil være til stede ved ferniseringen.
Udstillingen er støttet af Grønlands Selvstyres Tips- og Lottomidler og værkerne udlånes af Grønlands Nationalmuseum og Arkivs magasiner.