ABH plakat“Grafik er som at læse en bog, du skal tæt på og nærlæse.” Sådan sagde kunstneren Anne-Birthe Hove.

Den grønlandske kunstner Anne-Birthe Hove var en af de kunstnere med størst indflydelse på den grønlandske kunst og kunsthistorie. I hendes levetid brugte hun mange år af sit alt for korte liv på at hjælpe og inspirere kunstnere i Grønland dels ved Grønlands Kunstskole i Nuuk, men også som formand for kunstnernes sammenslutning KIMIK.

Til glæde for mange blev der i 2014 sammensat en retrospektiv udstilling i et samarbejde mellem Nordatlantens Brygge, Bornholms Kunstmuseum og enkemanden Thomas Steensgaard, med Rikke Diemer som kurator. Udstillingen blev en stor succes i Danmark, og nu får et grønlandsk publikum endelig mulighed for at se udstillingen, som vises på Nuuk Kunstmuseum fra den 8. april – 10. juli.

Kunstneren er særligt kendt for hendes stærke grafiske værker, der på en både rå og rolig måde viser noget om livet, døden, naturen og menneskene i Grønland. De grafiske værker er båret af et særligt rum eller tomhed imellem elementerne. Hendes motivvalg er slidte boligblokke, samlede familier og stormende Nuuk vejr. Selv om naturen ofte er i fokus, figurerer den i højere grad som baggrund eller præmis for menneskets virke og eksistens.

Mange af Anne-Birthe Hoves værker tager udgangspunkt i samspillet mellem naturen og mennesket, og mennesket og samfundet. Emner som på én gang er aktuelle og samtidig universelle og tidsløse. Hendes værker er både i de enkelte figurer og i tematikken opbygget i kontraster – det farverige og det farveløse, stregen og tomrummet, det tunge og det lette – hele tiden med en sans for begrænsning.

Hun er uddannet fra Grafisk Skole, Kunstpædagogisk Skole og Kunstakademiet i København. I løbet af hele karrieren udviklede og eksperimenterede hun konstant med teknikker og udtryk. Det gjorde hun med en fortællelyst og en udpræget sans for materialers muligheder.

Til udstillingen er der udvalgt værker, som viser Anne-Birthe Hove fra hendes år som ung kunstner og til de seneste tegninger inden hendes alt for tidlige død. I forbindelse med udstillingen er der udgivet et katalog med udvalgte værker fra udstillingen og tekst af Jørgen Chemnitz. Udstillingen åbner den 8. april kl. 16 og kan ses frem til den 10. juli 2016.

Udstillingen er støttet af Tips og Lotto midlerne og Royal Arctic Line.