Inuunitta nalaani // I vores levetid er en hyldest til den mangfoldighed, som den grønlandske befolkning består af. Udstillingen har ingen ambition om at give klare svar. Den tager udgangspunkt i en konkret og aktuel nutid, og i fem kunstnere som kan sætte deres præg på de næste 40 års udvikling både i forholdet til Danmark og i selvforståelsen blandt grønlænderne. Igennem deres værker og udtryk vil vi måske kunne se en retning fremad.

De fem udstillere er Martin Brandt Hansen, Paninnguaq Lind Jensen, Paarma Brandt, Inuuteq Storch og Maja-Lisa Kehlet. De er valgt til at markere 10 året for Selvstyre af kurator Bolatta Silis-Høegh. De er grønlandske kunstnere, alle under 30 år, som arbejder med forskellige materialer og metoder, der er med til at vise stor alsidighed i deres kunstneriske universer. Bolatta Silis-Høegh udtaler: ”Flere af kunstnerne er tydeligt inspirerede af vores historie og traditioner. Men hvordan kan det tilbageskuende være progressivt? Hvorfor er det så vigtigt for os i dag at se tilbage? Hvordan kan tyk symbolik pludselig brage igennem på den fede måde?”

Værkerne fortæller historier og stiller spørgsmål på baggrund af grønlandske traditioner, rigsfællesskabets historie og globalt udsyn. Fotos fra 1970’ernes Grønland, psykedeliske stoftryk, inuit tatoveringer, og store etno-gotiske krukker er nogle af de kunstværker man kan opleve i udstillingen. Der bruges materialer som keramik, koskind, stof, toiletpapir, snore, fotos og præstekjoler i værkerne.

Udstillingen blev til efter at Nordatlantens Brygge henvendte sig til kunstner Bolatta Silis-Høegh om at kuratere udstillingen. Anledningen var 10 års jubilæet for Selvstyre og 40 års jubilæet for Hjemmestyre. Titlen henviser til den tid de fem udstillende kunstnere er vokset op i, en tid med Hjemmestyre og Selvstyre, og henviser til den fremtid, som også bliver deres levetid. En levetid som måske bærer hen mod et selvstændigt Grønland.

Nuuk Kunstmuseum håber at udstillingen kan give et indspark til diskussion og refleksion om fremtiden. Museumsleder Nivi Christensen udtaler i den forbindelse: ”Vi befinder os i en virkelig spændende periode i Grønland, hvor den unge generation i dag skal være med til ikke bare at indføre selvstændighed men også at skabe selvstændighed. Det kræver refleksion og diskussion, og det håber vi at udstillingen kan være med til give.”

I forbindelse med udstillingen på Nordatlantens Brygge sidste år blev der udgivet en udstillingsavis, som er blevet genoptrykt til udstillingen på Nuuk Kunstmuseum. Avisen kan læses her:

I Vores Levetid Avis

Udstillingen er støttet af Grønlands Selvstyre, Royal Arctic Line, Augustinus Fonden, NAPA – Nordens Institut i Grønland.