Torsdag den 1. august åbner Nuuk Kunstmuseum en stor udstilling med Aage Gitz-Johansen (1897-1977), kaldet Qalipaasorsuaq. Med én streg kunne han tegne en fugl eller en kvinde. I udstillingen fokuseres på hans grønlandsbilleder; hans streg, mønstre og masker, hans kvinder og hans fugle.

Gitz-Johansen, som var dansk, kom første gang til Grønland i 1933 og blev ved at komme tilbage, indtil han endegyldigt forlod landet i 1948. Han vendte aldrig tilbage i protest mod de nye reformer, som han kaldte en destruktionsproces.

Gitz-Johansen havde først engageret sig i zoologiske studier og senere på grafisk skole på Kunstakademiet i København. En kombination der tydeligt ses i mange af hans værker, som på meget nøjagtig vis gengiver særligt fuglene. I udstillingen kan blandt andet opleves et udvalg af originaltegningerne til bogen Grønlands Fugle udlånt af Grønlands Nationalmuseum & Arkiv.

Kunstnerisk oparbejdede han sin helt egenartede stil, med tydelige og enkle streger. Værkerne fremstår ofte legende lette, mens der i realiteten er tale om en kraftpræstation. At bygge konturer på et menneske, en fugl eller et rensdyr med meget enkelte streger betyder at de skal placeres helt korrekt, med den rigtige bevægelse og stregtykkelse. Noget Gitz-Johansen var en sand mester i. Den enkle streg der samtidig gør værkerne tidløse, og som stadig den dag i dag overrasker og appellerer til mange mennesker.

Han gentog sine motiver for eksempel med en endeløs fascination af kvinden, som i hans værker blev både levende og bløde. Motiverne kommer til live på trods af, at han i sine billeder først og fremmest arbejder med streger på en flade og ikke med dybde og perspektiv. Selvom disse piger og unge kvinder oftest er uden karaktertræk, og derfor ikke er portrætter, så forelsker vi os i dem og deres levende streger igen og igen.

Selv sagde han om sine gentagelser, at når han fyldte 100 år, ville han måske være blevet så dygtig, at hans fugle fløj ud af billederne. Han blev ikke 100, men hans billeder, hans fugle og kvinder, hans mønstre og hans streg, er stadig i live.

Under udstillingen vil der blive udgivet et katalog om Gitz-Johansen udarbejdet af Nuuk Kunstmuseum.

Til at åbne udstillingen den 1. august kl. 16.00 vil A. Gitz-Johansens søn, Jeppe Gitz-Johansen, være tilstede og åbne udstillingen. Alle er velkomne.

Udstillingen kan ses på Nuuk Kunstmuseum fra den 2. august til 22. september 2019. Udstillingen er støttet af Sermeq Puljen, og værkerne til udstillingen er venligst udlånt fra Grønlands Nationalmuseum & Arkiv, Galleri Roar Christiansen, Katuaq, og Jeppe Gitz-Johansen.