Den 18. maj er det ICOMs Internationale Museumsdag. I år handler temaet om museernes nye rolle i deres lokalsamfund. De fleste museer er ikke længere statiske institutioner, men langt mere engagerede i en interaktion med deres publikum. På Nuuk Kunstmuseum markeres dagen i år med flere events.

Det sidste 4 år har Nuuk Kunstmuseum arbejdet på at ændre sin rolle i lokalsamfundet, ved at åbne mere op og opdatere kunstsamlingens placeringer i museets bygning. Derudover har der været et stort arbejde i gang med formidling af kunstsamlingen, både for børn, voksne, turister, samt elever og studerende. Dette er blevet gjort med forskellige arrangementer, såsom artisttalks, mindre koncerter og filmvisninger, men også med podcasts, aktiviteter og undervisningsmaterialer.

Til markering af den Internationale Museumsdag 2019 har Nuuk Kunstmuseum indgået et samarbejde med makeup-artist Natascha Pedersen om at levendegøre Nuuk Kunstmuseums kunstsamling. Natascha vil finde inspiration i kunstmuseets kunstsamling, og der vil blive udarbejdet fire looks, som skal styles på fire modeller. De vil bevæge sig rundt på Nuuk Kunstmuseum, som levende kunstværker, lørdag den 18. maj fra klokken 15-17.

Torsdag den 16. maj klokken 12 hejses endnu et flag i kunstprojektet FLAG ved Holms Hus. Første kunstner var Miki Jacobsen med sin blanding af det grønlandske og det canadiske flag. Den anden kunstner er den færøske Jóhan Martin Christiansen, som har skabt et flag ud fra en altertavle i Norge. Der vil være kaffe, the og kage til flaghejsningen.

Fredag den 17. maj klokken 15 er der omvisning i kunstnersammenslutningen KIMIKs udstilling ”No Limits” med nedslag i kunstmuseets egen samling.

Fejringen af museumsdagen slutter af med to musikalske indslag. Nordisk Koncertkor vil søndag den 19. maj klokken 14 bruge kunstmuseets rum til en opførsel af sange om havet. Et tema koret arbejder med frem til Nuuk Nordisk 2019. På Nuuk Kunstmuseum vil de sætte sangene op forskellige steder på museet og på en anden måde levendegøre kunsten.
Den 22. maj er det Nuuk Kunstmuseums fødselsdag; i 2005 blev kunstmuseet indviet af Svend og Helene Junge, som en gave til byens borgere. Dagen både afslutter fejringen af International Museumsdag og bliver markeret med en musikalsk improvisation i kunstnersammenslutningen KIMIKs udstilling, hvor musiker Jacob Nyborg vil sætte musik på kunsten og improvisere over udvalgte værker.

Fejringen af den internationale museumsdag er sponsoreret af Sermeqpuljen og Nuuk Lokaludvalg.