Hvad er et barndomshjem? Det vil vi gerne have folk i Nuuk til at fortælle os om.

Har du en ting eller en genstand, som viser, er fra eller minder om dit barndomshjem, så vil vi gerne låne og udstille den sammen med din fortælling, om hvad denne ting repræsenterer for dig.

Nuuk Kunstmuseum, Grønlands Nationalmuseum & Arkiv og Nuuk Lokalmuseum samarbejder, om at sætte en særudstilling op i Niels Lynges Hus under Nuuk Nordisk 2019 og vi har brug for jeres hjælp.

I september måned vil de tre museer indsamle genstande fra lokale, med en fortælling om, hvorfor denne genstand symboliserer, minder om eller er et barndomshjem.

Niels Lynges hus er et to-etagers hus på Gertrud Raskvej 24, tidligere ejet af pastor Niels Lynge, som i dag fungerer som en mindestue for 1950’ernes Grønland. På stueetagen står Niels Lynges stuer med møbler fra 50’erne og i overetagen står glasmontre, hvor udstillingerne kan skiftes. Huset hører under Nuuk Lokalmuseum.

I overetagen af huset vil vi gerne inddrage nuummiutters genstande – kurateret og iscenesat af duoen LARM (grafiker Kenneth Olsson og journalist og forfatter Jakob Fälling), der både i 2015 og 2017 satte Nuuk og dets borgere i spil under og efter Nuuk Nordisk i form af publikationer og udstilling. Blandt andet i samarbejde med det grønlandske kunst- og kulturtidsskrift Neriusaaq.

Larm vil bruge temaet ”Barndomshjem” til at lave workshops og udstillinger rundt omkring i byen, herunder i Niels Lynges hus.
I underetagen er de tre museer i gang med at lave en podcast, som skal sætte Lisa Lynges Hesseldahls fortællinger i spil om sit barndomshjem i huset og stuerne på Gertrud Rask Vej.

Udstillingen om barndomshjem vil blive vist i Niels Lynges Hus under Nuuk Nordisk Kulturfestival den 6.-13. oktober. Alle genstande vil blive opbevaret sikkert, passet på og tilbageleveres til ejeren efter udstillingens ophør i midten af oktober.

Genstande og deres fortællinger til udstillingen kan afleveres til de tre museer i byen i deres åbningstider.

Nuummi Eqqumiitsulianik Saqqummersitsivik – Nuuk Kunstmuseum: torsdag kl. 13-19 // fredag-søndag kl. 13-17
Nuutoqaaq – Nuuk Lokalmuseum : tirsdag og torsdag kl. 13 – 17 // søndag 13 – 17.
Nunatta Katersugaasivia – Grønlands Nationalmuseum : tirsdag – søndag kl 13-16

Projektet er støttet af NAPA, Nuuk Nordisk Kulturfestival og Nuuk Lokaludvalg.