Lydkunstner Jacob Kirkegaard (f. 1975) har optaget skrald og kloakker – menneskets efterladenskaber – i Nuuk. Disse optagelser er blevet til små nye værker, som kan opleves på Nuuk Kunstmuseum.

Torsdag den 8. august kl 19-21 præsenterer han de små værker i Nuuk samtidig vises kunstværket TESTIMONIUM.

TESTIMONIUM er skabt af optagelser af affald, spildevand, affaldssortering og rensningsanlæg i Danmark og Letland, samt fra en af verdens største lossepladser; Dandora dumpsite i Nairobi, Kenya. Værkerne i Nuuk er en forlængelse og udvidelse af dette værk. Jacob Kirkegaard præsenterer disse værker, sin proces og refleksioner over det.

Med lydsensorer begravet i endeløse bjerge af organisk affald, hydrofoner nedsunket i spildevand og forurenede floder, mikrofoner ved håndsorteret metal eller maskinsorteret glas, over sortsvedne landskaber af brændende plastisk – udfoldes et intimt portræt af menneskehedens efterladenskaber og tilknyttede industri.

Jacob Kirkegaards værker udforsker måder, hvorpå umiddelbart ubemærkede, utilgængelige eller komplekse aspekter af tilværelsen kan lydliggøres, visualiseres og materialiseres. Hans lydværker har behandlet temaer som radioaktivitet i Tjernobyl og Fukushima, smeltende is i Arktis, grænsemure i Palæstina, og toner genereret fra øret. Se mere på : www.fonik.dk

TESTIMONIUM kan opleves på Nuuk Kunstmuseum til søndag den 11. august.

Udstillingen er støttet af Sermeq Puljen.