Med støtte fra Ny Carlsbergfondet opkøbte Nuuk Kunstmuseum i 2020 i samarbejde med Statens Museum for Kunst, Grønlands Nationalmuseum og Fonden for Grønlands Nationalgalleri, hele kunstsamlingen efter den afdøde kunstner Anne-Birthe Hove (1951-2012).

Samlingen omfatter omkring 2.000 kunstværker primært på papir, men samlingen rummer også installationer, fotografier, redskaber, skitsebøger, skitser fra udstillinger og meget mere.

I forbindelse med den omfattende registrering af samlingen viser vi udpluk af Hoves værker igennem 5 pop-up udstillinger i løbet af 2022. Udstillingerne har blandt andet fokus på at vise Anne-Birthe Hoves arbejdsproces, hendes skitser og tanker i forbindelse med tilblivelsen af hendes værker. Udover de 5 pop-up udstillinger vil museet også publicerer artikler om museets registrerings- og affotograferingsarbejde med samlingen, Anne-Birthe Hoves kunstneriske virke og hendes mange værker som samlingen indeholder.

Den først pop-up: TUNDRA

I sommeren 1999 blev Anne-Birthe Hove tilbudt at deltage i en svensk videnskabelig ekspedition til de nordligste egne af Canada. Rejsen foregik på en isbryder som fragtede 50 internationale forskere med hver deres videnskabelige speciale. Turen gik fra Göteborg via Nuuk til Tuktoyaktuk i North West Territories mellem Nunavut i øst og Yukon i vest. I udstillingen vises to skitsebøger, prøvefremkaldelser af fotografier, en blyant, samt fem indrammede tryk. Udstillingen vises fra den 10. marts 2022.
Til denne udstilling skrev museumsinspekør Kristine Bønløkke Spejlborg en artikel.
Læs artiklen her: N. W. Tundra // Anne-Birthe Hove (1951-2012)

Andet pop-up: Hommage to Aron

Aron fra Kangeq har fødselsdag den 9. april. I den anledning blev en af Anne-Birthe Hoves værker med Aron udstillet. I værket kan man se Aron afbilledet som en europæisk mestermaler; med alpehue og malerpensel stående foran et staffeli. Værket blev taget ned igen ifm. at det tredje pop-up blev sat op. Værket er med igen i den femte pop-up udstilling.

Tredje pop-up: Hare; ufærdig
Udstillingen handler om udsmykningsprojektet på Svend Junges Vej tårnene, som aldrig nåede at blive færdigt. I projektet har Anne-Birthe Hove arbejdet med harer, og i udstillingen vil man blandt andet kunne se hendes research om harer og hendes skitser til udsmykningen. Udstillingen åbner på den Internationale Museumsdag den 18. maj.

Fjerde pop-up: Papir

Anne-Birthe Hove var en papirconnoisseur. Det kan man bl.a. se i hendes samling af skitsebøger. I flere af hendes skitsebøger kan man se at der kun er skrevet og tegnet på de første få sider. Resten af siderne lader Hove stå tomme af kærlighed til papiret. I denne udstilling man se flere af hendes skitsebøger.

Femte pop-up: Hyldest til Aron
I 1997 var Hove med som gæsteudstiller hos Koloristerne i Danmark. Til udstillingen skabte hun serien “Hommage to Aron” (hyldest til Aron), og det er denne serie den femte pop-up tager udgangspunkt i. I 1997 og 1998 illustrerede Hove to bøger fra forlaget Atuakkiorfik, nemlig “Allaqqitat” (på dansk: genskrevet”) af Hans Anthon Lynge og “Anersaama pikialaarneri” (på dansk: det der rør sig i min sjæl) af Moses Olsen. Hove har til illustrationerne fundet inspiration i Aron fra Kangeqs værker, og skitserne til disse er ligeledes med i denne udstilling. Med denne udstilling hylder vi både Anne-Birthe Hove og Aron fra Kangeq (1822-1869). Udstillingen kan ses fra den 8. december.