Fra 17. -21. maj fejrer Nuuk Kunstmuseum og Grønlands Nationalmuseum og Arkiv i samarbejde med Landsbiblioteket og Groenlandica ICOMs Internationale Museumsdag. Der bliver med en masse events og begivenheder for børn og voksne.

Download program : museumdayprogram

ICOMs internationale museumsdag er en begivenhed, som hvert år markeres verden over på alverdens museer. Temaet er det usagte, det imellem og det, der ikke udstilles.

Et museum er ikke kun et sted, som samler på ting. Et museum er også et sted, som først og fremmest skal være relevant og vedkommende for lokalsamfundet. Det skal tilbyde viden, nysgerrighed og udforskning.
Et museum er ikke et lukket rum, men er en del af en by – en planlægning og en arkitektur. Fra den 17.-21. maj sker der ting og sager på museerne, men også udenfor i byrummet i Nuuk.

Fra den onsdag den 17. maj til søndag den 21. maj er der noget for alle aldre.

For de voksne er der foredrag og udstilling om byplanlægning, arkitektur og det urbane. Kunst og genstande vil snige sig ind i Grønlands Nationalmuseums faste samling. Der vil være et fyraftensomvisning om kunstneren Pia Arke og om det nationalmuseet ikke viser til dagligt. Der vil være en pop up udstilling om kvinder og traume af den finske residenskunstner Inkeri Jäntti. På Nuuk Kunstmuseum vil der være premiere på et nyindkøbt videoværk af kunstneren Pia Arke. Projektet PROMIS vil blive lanceret med en digital platform hvor folk kan se og vise oplevelser fra Nuuks byrum.

På Nuuk Kunstmuseum åbner en kunstudstilling for børn om børnebogsfiguren Aqipi af Naja Rosing Asvid, men Aqipi er flere steder på én gang; man kan også gå på opdagelse efter ham på nationalmuseet. Eller man kan gå på en skattejagt imellem Kunstmuseet, Landsbiblioteket og nationalmuseet og se, hvad der gemmer sig. Der vil også være højtlæsning af Aqipi for daginstitutionerne på biblioteket, og eleverne fra Kofoeds Skole har bygget en isbjergsskulptur, der præsenteres foran biblioteket, som børn kan gå på opdagelse i.

Arrangementet er støttet af Kommuneqarfik Sermersooq og Grønlands Selvstyre.