N. W. Tundra 99 // Anne-Birthe Hove (1951-2012)

Anne-Birthe Hove var i sin levetid øjenvidne til og kunstnerisk fortolker af en periode, hvor Grønland gik fra at være et dansk amt, til Hjemmestyre og senere Selvstyre. Igennem oldgamle grafiske traditioner fortolker Hove, som en af de første, nuet og hendes kunstneriske vidnesbyrd er af stor national værdi.

Hove finder meget af sin inspiration på sine rejser til blandt andet Sydamerika og Indien, men specielt én af hendes rejser skiller sig ud fra de andre. I sommeren 1999 blev Anne-Birthe Hove tilbudt at deltage i en svensk videnskabelig ekspedition til den Nordamerikanske Tundra. Rejsen foregik på en isbryder som fragtede 50 internationale forskere med hver deres videnskabelige speciale. Turen gik fra Göteborg via Nuuk til Tuktoyaktuk i North West Territories mellem Nunavut i øst og Yukon i vest.

Til venstre: N.W. TUNDRA XVI, 2001.
Til højre: N.W. TUNDRA, 2001
.

Anne-Birthe Hoves nordamerikanske Tundra-ekspedition stiller sig i kontrast til de mange videnskabelige og kunstneriske ”Grønlandsekspeditioner” gennem tiden. Denne gang er ekspeditionen med en kvindelig kunstner i rollen som ekspeditionsdeltager, og denne gang går turen ud af Grønland.

Hvad Hove ser og sanser på rejsen skitserer hun i sine skitsebøger. Det er disse skitser som sammen med hendes fotografier danner grundlaget for de værker som udspringer efter hjemkomsten. I Hoves efterladte samling findes et utal af skitsebøger – nogle fyldte til bristepunktet – i andre har hun kun brugt de første par sider. Det er en følelsesmæssig oplevelse at kigge igennem Hoves meget personlige skitsebøger. En voyeur som kigger Hove over skulderen i et intimt øjeblik. Hove indkøbte ofte skitsebøger fordi hun forelskede sig i papirets kvalitet. Nogle af skitsebøgerne er derfor kun delvist fyldte fordi hun ikke ønskede at ”ødelægge” papiret med sine skitser. Det er vist en underdrivelse at sige, at Hoves skitser kun har bidraget til den naturlige skønhed papiret allerede besad.

Sammen med skitsebøgerne er fotografiet en af Hoves foretrukne metoder til at gemme hvad hun ser til senere fortolkning. På rejsen medbragte Hove sine trofaste kameraer inklusiv ét med en særlig film til brug for den specielle trykkemetode kaldet fotogravure. Anne-Birthe Hoves mand, Thomas Stensgaard, erindrer at hun fik fremkaldt ca. 40 film efter hjemkomsten fra Tundra-ekspeditionen.

Af hendes fotos fra ekspeditionen og i værkerne der senere udsprang herfra, kan man se, at naturkræfternes spor har fascineret hende. Hove kombinerer de ting hun ser med den raffinerede koldnålsstil som kendetegner hendes værker. F.eks. bruger Hove det specielle arktiske fænomen hvor frosten gør, at sten og skærver samler sig i ringe side om side og danner ”arktiske blomster”. Hun kalder dem ”stenroser” og farvelægger fotogravuren med rosa akvarel. Hun er betaget af de små detaljer hun observerer på det land hun betræder og som udmunder i værker der viser Tundraen i nærportræt. Sammen med stenroserne genbruger hun stenvarden – affotograferet oppefra og ned – ligesom da Hove selv stod og kiggede ned på dem. Andre af hendes værker fra serien viser tundraens uendelige horisont hvilket gjorde et stort indtryk på hende: ”… det, at der var så meget af den – horisonten!”

Hove kombinerer abstraktion med det figurative hun opfanger og gemmer i sine skitsebøger og i sine fotografier. Hendes undersøgelser af naturen, det videnskabelige og zoologiske viser sig i Tundra-serien, men også i flere af hendes senere værker. F.eks. i hendes værker til åbningen af Grønlands Naturinstitut i 1999 og i hendes vægudsmykning af Lægeklinikken i Nuuk.

Til venstre: Pinngortitaleriffik, Grønlands Naturinstitut, 1999.
Til højre: Udsmykning af lægeklinikken, Nuuk 2010.

Med støtte fra Ny Carlsbergfondet opkøbte Nuuk Kunstmuseum i 2020 i samarbejde med Statens Museum for Kunst, Grønlands Nationalmuseum og Fonden for Grønlands Nationalgalleri, hele kunstsamlingen efter Anne-Birthe Hove (1951-2012).

Samlingen omfatter omkring 2.000 kunstværker primært på papir, men samlingen rummer også installationer, fotografier, redskaber, skitsebøger, skitser fra udstillinger og meget mere.

I forbindelse med den omfattende registrering af samlingen viser Nuuk Kunstmuseum udpluk af Hoves værker igennem 5 pop-up udstillinger i løbet af 2022. Udstillingerne har blandt andet fokus på at vise Anne-Birthe Hoves arbejdsproces, hendes skitser og tanker i forbindelse med tilblivelsen af hendes værker. Udover de 5 pop-up udstillinger vil museet også publicere artikler om museets arbejde med samlingen, Anne-Birthe Hoves kunstneriske virke og hendes mange værker som samlingen indeholder, hvilket denne artikel også er en del af.

Denne artikel er skrevet af Kristine Bønløkke Spejlborg, 2022.

Kilder:

Chemnitz J., et. al. (2016), Anne-Birthe Hove, 1. udgave, 1. oplag, milik publishing.
Olsen, A. G. (2005) Anne-Birthe Hove, Katuaq & milik publishing
Burkal, I. (2000), Tundra ekspeditionen. 1999, Neriusaaq nr. 3/4-99- april 2000.