Assinga er grønlandsk og betyder dens gengivelse, dens billede men også dens lige. Det er titlen på udstillingen med fire grønlandske og fire nordiske kunstfotografer. Fælles for kunstnerne er et ønske om at vise mere af Grønland end de smukke fjelde af is og klippe. I centrum er livet, kontrasterne og en enorm interesse for at se. Igennem deres billeder og film ser vi forskellige vinkler af det grønlandske samfund. I værkerne undersøger de sorg og svigt, det nye og det nedslidte, og det traditionelle og det urbane.

Kunstnerne repræsenteret i udstillingen:

Grønlandske kunstnere

Inuuteq Kriegel Født i Aasiaat i 1989. Bosat i Nuuk. Har allerede været repræsenteret ved en del fotoprojekter. I 2013 skabte han med vennen Filip Gielda fotoprojektet Thirteen (13), med sort-hvid portrætter af personligheder i Grønland. I 2014 var han en af seks grønlandske fotografer publiceret i bogen ”ISIT TAKUNNITTUT / ØJNENE DER SER” red. Iben Mondrup.

Inuuteq Storch Født i 1989 i Sisimiut. Han er uddannet fotograf fra Fatamorgana i København. Fra foråret – efterår 2017 er han i praktik hos den verdenskendte danske fotograf Jacob Aue Sobol, der blandt andet lavede fotoserien Sabine fotograferet i Østgrønland. I 2016 deltog Storch ved gruppeudstillingen Jette Bang i Dialog ved fotografisk center i København, senest vist i Kulturhuset Taseralik. Han arbejder pt med videokunst, og hans bidrag til udstillingen vil blandt andet bestå af en film sammenklippet af gamle 16mm film fra Grønland.

Jukke Rosing (Angiuk Rosing Gausten) Født og opvokset i Nuuk bosat i København. Flyttede til København for at gå på Fatamorgana, Fotografisk Billedskole, i 2008 til 2009, hvor fotografiet definitivt blev hendes medie. Siden har hun indgået i kunstgruppen KENBURNS. Vandt for nyligt en udsmykningskonkurrence sammen med kunstneren Gukki Nuka om udsmykning af fire kredsretter i Grønland – Nuuk, Ilulissat, Qaqortoq og Sisimiut, et projekt der forventes færdigt i 2018. I 2016 deltog hun ved gruppeudstillingen Jette Bang i Dialog ved fotografisk center i København, senest vist i Kulturhuset Taseralik.

Angu Motzfeldt Er musiker og fotograf født i Qaqortoq i 1976, men bor i Nuuk. Han deltog ved gruppeudstillingen ”KUUK” i 2010 kurrateret af Iben Mondrup og Julie Edel Hardenberg. I 2015 præsenterede Grønlandsbanken en stor fotoudstilling med kunstneren. I 2016 deltog han ved gruppeudstillingen Jette Bang i Dialog ved fotografisk center i København, senest vist i Kulturhuset Taseralik. Angu skælner ikke selv mellem den billedende kunst og musikken, men arbejder i det som et samlet univers af indtryk.

Nordiske kunstnere

Lotta Törnroth er født og opvokset i Sverige og har en master i Fine Art fra Alto Universitet i Helsinki, Finland fra 2014. Samme år flyttede kunstneren til New York efter at have vundet et fellowship award fra Hasselblad Center, som inkluderede seks måneders recidency ophold ved Internatinal Studio & Curatorial program. Her udgav hun kunstbogen ’To Wait for the Inevidable – Narratives from the Sea’. Hun har udstillet i Stockholm, Gothenburg, Helsinki, Derby og New York. Kunstneren arbejder ud fra havet, med et særligt fokus på skibsforlis og det tragiske ved havet. I Nuuk arbejde hun dels med frosset havvand i en installation opsat på Nuuk Kunstmuseum og dels med analog fotografi. Helt tæt på havet tidligt om morgene, skabte Törnroth fotos der afspejlede netop det dragende og det tragiske.

Inkeri Jäntti er finsk fotograf med en bachelor grad fra Oulu University of Applied Sciences. Hun er særligt inspireret af forladte huse, natur, feminisme og overlevelseshistorier, og fotograferer iscenesatte fortællinger. Ofte med et element af trauma, spørgsmål om identitet og indre ro. I Nuuk tog Jäntti udgangspunkt i en række kvinder som havde været udsat for seksuelle overgreb, og deres historie dannede rammen om pop-up udstillingen Nipangersimaneq som betyder stilhed. Fotografierne var iscenesat i gamle forladte huse og på yderliggende skrænter hvor kvindernes fortællinger kom til udtryk.

Tinne Zenner (1986, Danmark) arbejder med fokus på analog film og 3D-animation, hvorigennem hendes værker undersøger de fysiske strukturer, hvori lag af historie, politik og kollektiv erindring er indlejret. Hendes værker har været inkluderet på en række internationale film festivaller heriblandt Ann Arbor Film Festival, New York Film Festival, CPH:DOX, Image Forum Tokyo og EXiS i Sydkorea samt udstillet på Göteborg Konsthal, Overgaden – Institut for Samtidskunst, Kunsthal Charlottenborg og Fotografisk Center i København. Zenner er medstifter og medlem af Sharna Pax, et filmkollektiv med base i London og København, som arbejder i krydsfeltet mellem antropologi, dokumentar og billedkunst. Hun er uddannet billedkunstner fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2016 og bor og arbejder i København.

Marte Lill Somby (1987, Norge) er Samisk-Norsk billedkunstner med en bachelorgrad fra the Art Academy of Contemporary art I Tromsø, Norge. Hun arbejder med alt fra grafik, broderi, tegning, video, duodji til skulptuelle installationer. Hun skriver selv:

”Jeg inspireres av naturen, kultur og identitet. Et stille narrativ med et spenn mellom figurasjon og abstraksjon. Estetikken og kontrastene i hverdagslivet. Mellomrommet innhenter meg igjen og igjen.”

I Sombys kunst har hendes samiske baggrund været et tilbagevendende emne. I Grønland arbejdede Somby med spørgsmål omkring identitet og det at hører til et sted. Sammen med den grønlandske keramiker Kristine Spore Kreutzmann skabte de en pop-up udstilling i et gammelt forladt hus i centrum af Nuuk.