Hvad er en opdagelsesrejsende anno 1870? – er han en mand?… Den mandlige opdagelsesrejsende er godt kendt og indtager i europæisk kontekst ofte en romantisk og forbilledlig rolle i historiefortællingen. Deres rejser er veldokumenterede i dagbøger med dramatiske fortællinger og beskrivelser af hidtil ukendte landskaber, men hvor er kvinderne i denne periode?

I værkserien The Characters udforsker Tonje Bøe Birkeland igennem sine selvportrætter, dagbøger og rekvisitter, autenticiteten i historien og historiefortællingen. Ved at skabe fiktive karakterer af kvindelige opdagelsesrejsende, udfordrer hun kvindens position i det fysiske landskab, så vel som i det videnskabelige. Kvinder har historisk set ikke haft plads i videnskaben medmindre de havde en mandlig protegé ved deres side. Tonje Bøe Birkeland indtager selv rollen som den kvindelige opdagelsesrejsende og opbygger karakteren gennem dagbogsnedslag og rejsebeskrivelser, personlige ejendele som tøj, kameraer og landkort. Hun giver kvinderne en plads i historien i skæringspunktet mellem fiktion og virkelighed. Hun åbner fortællingen og giver beskueren et indblik i karakterernes intime realiteter og kobler dem til historiens virkeligheder. For eksempel beslutter Character #IV Anna Aurora Astrup (1870-1968) sig for at udgive sine opdagelser fra Grønland i sin samtid, men bliver som så mange andre kvindelige pionerer kasseret af forlagene og manuskriptet bliver glemt og ligger ufærdigt hen i mange år.

Tonje Bøe Birkeland (f. 1985 i Bergen, Norge). Færdiggjorde sin MFA fra Universitetet i Bergen, Fakultet for Kunst, Musikk og Design i 2021. Projektet ”The Characters” begyndte i 2008 og har siden udviklet sig til fem karakterer. Projektet har givet hende The Victor Fellowship fra Hasselblad Foundation i 2012 og hendes bog om Character #V ”The Buthan Trilogy” fra 2016 gav hende 2. pladsen i den norske designkonkurrence ”Årets Vakreste Bøker” (Årets smukkeste bøger) i 2017.

Udstillingen er en del af Nuuk Nordisk Kulturfestival 2021 og vises delvist på cafeen Killut og delvist på Nuuk Kunstmuseum.