Havet forbinder Grønland med resten af verden – også med Norden.

På Nuuk Kunstmuseum kan børn og voksne gå ombord i udstillingen ”Skibene”. En udstilling med marinemalerier/skibe, bølgegang og søfartshistorie gennem flere hundrede år. Skibe skaber historier – om mennesker, om havet og om de steder de forbinder.

Udstillingen er udviklet i et samarbejde mellem Nuuk Kunstmuseum og arkivet ved Grønlands Nationalmuseum og Arkiv.

Til udstillingen er udviklet et undervisningsmateriale til 8.-10. klasse samt GUX.

Beskrivelse

Eleverne arbejder med arkiver, historiske dokumenter, og kunst som kilder til historisk viden. Emnet er havet, der gennem skibene forbinder byerne langs kysten og Grønland med resten af verden.

Formålet med dette forløb er, at eleverne arbejder med at søge og strukturere viden, samt kan forholde sig til, hvilke kilder, de har brugt. Desuden opnår eleverne viden om, hvad et arkiv og et arkivalie er, og lærer at forholde sig til de fortællinger, kunstværkerne indeholder, fx i marinemaleriet.

Forløbet består af gruppearbejde med en fremlæggelse. Eleverne arbejder i udstillingen Umiarsuit//Skibene på Nuuk kunstmuseum og bagefter fremlægger de for hinanden på museet. Hver gruppe får en arkivkasse med forskelligt kildemateriale udleveret. I denne skal de søge informationer til deres fremlæggelse. Eleverne skal gennem forløbet bruge deres interesse som redskab og vurdere kildebrug; hvordan de finder oplysningerne, og hvor får de dem fra. Forløbet kan tilrettelægges i en kort version (to lektioner) og i en lang version (fire lektioner).

Book forløbet på: kunstmuseum@sermersooq.gl

Umiarsuit Opgaver