Fra den 23. august til den 4. september udstiller den færøske kunstner Sigrun Gunnarsdóttir på Nuuk Kunstmuseum i forbindelse med optagelse af dokumentar.

Den færøske kunstner Sigrun Gunnarsdóttir skildrer i udstillingen ”Det hjertet ser, glemmes ei” familier i glæde og sorg, mellemmenneskelige relationer, jægere, hunde, isklædte landskaber og menneskelig samhørighed med naturen. Samlet set viser Gunnarsdóttirs malerier, hvad hendes hjerte har oplevet i Grønland, og hvordan livet føles, skildret gennem et symbolistisk billedsprog og i en leg med størrelsesforhold.

Udstillingen ”Det hjertet ser, glemmes ei” består af 13 malerier, og præsenteres som pop-up på museet. Udstillingen er et led i tilblivelsen af filmen ”Heartist” – en æstetisk dokumentarfilm om Sigrun Gunnarsdóttir.

Sigrun Gunnarsdóttirs billedunivers er ofte symbolsk, religiøst og til tider surrealistisk. Hendes motivverden består af genkendelige elementer i ikke-naturlige sammenhænge og størrelsesrelationer. Værkerne indeholder symboler for liv og død, og skildrer mennesker i alle aldre: nyfødte, børn, unge, voksne og ældre, samt livgroende planter og forskellige blomster, hvoraf nogle er små mens andre er stækt forstørrede. Og netop det med størrelsesforholdene og sammenstilningen af ting, som ikke plejer at stå sammen, er et særkende for Gunnarsdóttirs billedkunstneriske praksis. Karateristisk for kunstnerens praksis er desuden, at hun holder sig til få farver og forholder sig til fladen og lærredet. Herigennem understreger kunstneren, at det er en fortælling; en kunstfortælling med et dybere budskab. Værkerne forekommer drømmende, eftertænksomme, intime og man fornemmer en symbolverden som både synes genkendelig og fremmed, personlig og observerende.

Om Sigrun Gunnarsdóttir

Sigrun Gunnarsdóttir (f. 1950) er uddannet billedkunstner fra Det Kongelige Danske Kunstakademi (1973-1980). Som kunstner er hun repræsenteret på Færøernes Nationalgalleri, på offentlige skoler samt bygninger på Færøerne, og har udstillet på mange museer, kunsthaller og gallerier i bl.a. Japan, USA, Kina, Tyskland, Sverige, Åland, Grønland, Østrig, Norge, Færøerne og Danmark. Sigrun Gunnarsdóttir er desuden repræsenteret i Det danske Kongehus’ samling. I 2021 modtog Sigrun Gunnarsdóttir den færøske nationale kulturpris fra det færøske kulturministerium.

Udstillingen åbnes med en fernisering på Nuuk Kunstmuseum tirsdag d. 23. august kl. 16.00-18.00, hvor kunstneren også vil være til stede.