Jeannette Ehlers, Jessie Kleemann og Pia Arke

ATLANTIKUMI er titlen på den kommende udstilling på Nuuk Kunstmuseum. Udstillingen præsenterer tre kunstnere – Jeannette Ehlers, Jessie Kleemann og Pia Arke. De bevæger sig hver med deres kunst på tværs af Atlanterhavet – og af og til stiller de sig midt i og lader bølger af fortællinger skylle ind over sig.

Atlanterhavet har historisk forbundet og adskilt. Det er og har været et område med utallige koloniale ruter, hvor menneskeskæbner og magtforhold har udspillet sig. Atlanterhavet er både et konkret sted, men også et ikke-sted. Et ikke-sted som bliver en længsel, en forbindelse eller en rejserute. Atlanterhavet er også et sted, man kan udforske og opholde sig, der hvor historier og stemmer fra forskellige kontinenter og lande mødes.

Alle tre kunstnere arbejder med deres egne kroppe og historier, som er blevet til i og omkring Atlanterhavet. Kunstnernes værker forbinder og udforsker stemmer, fortællinger og kulturer på tværs af Atlanten.

Pia Arke (1958-2007) Som kunstner identificerede Pia Arke sig som bastard, en blanding mellem to kulturer, to steder og to lande. Hun udforskede i sin kunst forbindelsen mellem Danmark og Grønland, både i sin egen historie og i de større historiske linjer. Hendes værker tager ofte et fotografisk afsæt, og hendes krop indgår ofte performativt og i flere af hendes værker indgår havet, som en horisont eller noget der forbinder stedet med et andet sted.

Jeannette Ehlers (f. 1972) arbejder i sine værker med det tidligere Dansk Vestindien, slavehandlen og dens efterspil som omdrejningspunkt. I sine videoværker og performances udforsker hun overhørte stemmer mellem Afrika og Europa og mellem Amerika og Caribien. De mennesker, der blev forflyttet og handlet ud af Afrika gennem trekantshandlen, har kunstneren givet en stemme. En slavehandel som sætter sine spor helt op til i dag. Ehlers bruger ligesom Arke egen krop performativt og tager afsæt i egen historie med rødder i Caribien.

Jessie Kleemann (f. 1959) bruger også sin egen krop og erfaringer i sine performances, videoværker og poesi. Kulturmødet eller der hvor forskelligheder væver sig ind i hinanden er centralt i Kleemanns performances. Både det skæve og indspiste samt dét som perspektiverer og udvider horisonten. Hun bearbejder kulturelle symboler og følelser mellem det danske og det grønlandske. Hun placerer sig midt imellem, der hvor de glemte stemmer og nuancerne opholder sig. I sin poesi skifter hun ubesværet mellem grønlandsk, dansk og engelsk uden at opholde sig ved grænserne.

Udstillingen åbnes d. 28. oktober kl. 17:30, som en del af Nuuk Nordisk Kulturfestival, og kan ses indtil den 31. januar.

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, Selvstyrets Tips- og Lottomidler, Nuuk Nordisk Kulturfestival og Nuuk Lokaludvalg.