Arnajaraq Støvlbæk udstiller minder om bedstemors hjem, med alle dets lyde, dufte og nipsting, i en installation på Nuuk Kunstmuseum som åbner torsdag den 21. januar kl. 17.

Udstillingen har titlen ”AANAA – Memories of Smell” og består af et lydværk og arvestykker. Arnajaraq Støvlbæks bedstemor var historiesamler og elskede at optage sine besøgendes historier på sin lille lydoptager. Båndene er digitaliserede og redigerede til et lydværk der er blevet en del af udstillingen. Sammen med lydværket installeres arvestykker på gulvet i udstillingen. Minders sårbarhed, og hvor hurtigt de kan gå i stykker eller forsvinde er nogle af tankerne bag installationen. Minder om at være hjemme hos bedstemor, om at gå på opdagelse i hendes ting, duften af nybagte småkager og kaffe, og om at lytte til de samtaler og historier der bliver fortalt.

Udstillingen er blevet til i forbindelse med Arnajaraq Støvlbæks deltagelse i et kunstprojekt med den danske kunstner Birthe Jørgensen og dansk/iranske Sogol Mahadi, begge bosat i Skotland. De tre kunstnere har behandlet emnet ”Hjemmet, som ikke længere er Hjemmet” ud fra hver deres baggrund. Arnajaraq Støvlbæks del af projektet baserer sig på det at, man som voksen længes efter barndommens sorgløshed i bedstemors hjem.

Udstillingen inviterer alle gæster på museet, store som små, til at reflektere over barndommen, arvestykker og personlige historier. I forbindelse med udstillingen vil Arnajaraq Støvlbæk stå for en workshop målrettet børn. Workshoppen vil tage udgangspunkt i udstillingen. Arnajaraq Støvlbæk vil ligeledes stå for en artist talk om synligheden af billedkunst i Grønland, og hvad man kan gøre for at forbedre det. Både workshop og artist talk foregår i weekenden efter fernisering.

Udstillingen er sponsoreret af Sermeqpuljen og Royal Arctic Line.