Forlaget Epsilon udgiver i samarbejde med Nuuk Kunstmuseum otte små fagbøger til børn om Grønlands kunst.

De otte bøger tager udgangspunkt i samlingerne på Nuuk Kunstmuseum og Grønlands Nationalmuseum, og hver bog har fokus på et særligt tema indenfor Grønlands kunst. Temaerne spænder fra udsmykning af genstande fra før 1850 frem til samtidskunsten, som f.eks. arbejder med koloniale problematikker.

Der er stor efterspørgsel på undervisningsmaterialer om Grønlands kunst, og derfor er det også med stor glæde at vi endelig kan præsentere de otte små fine bøger, der både på grønlandsk og dansk tager direkte fat i kunsten fra Grønland. De grønlandske versioner kan desuden være et redskab til at tale om kunsten, på grønlandsk, for alle alderstrin.

I bøgerne kan man blandt andet læse om kunst der forholder sig direkte til store samfundsproblemstillinger som selvstændighed og rigsfællesskab. Det bliver gjort igennem kunstnere som Inuk Silis Høegh, Pia Arke, Martin Brandt og Jessie Kleemann. Man kan læse om hvordan landskabet direkte og indirekte bevæger sig ind i kunsten. Man kan læse om hvordan grafisk kunst i over 250 år har præget grønlandsk kunst. Generelt for de otte bøger er, at de hver især tager et tema og en problemstilling op, som man enten kan arbejde med enkeltvis eller i samspil med de andre bøger. Der er små diskussionsoplæg og de er rigt illustrerede med både ældre og nyere grønlandsk kunst.

Bøgerne er udgivet af forlaget Epsilon som en del af serien ”Vild med viden FOKUS”, som udgiver museumsvidenskabelige bøger for børn. De otte bøger er målrettet børn på 9-12 år og er udgivet på grønlandsk og på dansk. I samarbejde med Ilinniusiorfik bliver bøgerne distribueret i klassesæt til alle folkeskoler i Grønland. Bøgerne kan ligeledes købes forskellige steder både i Grønland og i Danmark, bl.a. på Nuuk Kunstmuseum og Grønlands Nationalmuseum.

Udgivelsen er støttet af 15. juni fonden og af Selvstyrets Kulturmidler.

(April 2023)