Ikonisk kunstprojekt sikret med støtte fra Augustinus Fonden

En stor bevilling fra Augustinus Fonden gør det muligt for Nuuk Kunstmuseum at købe alle dele af kunstprojektet Melting Barricades skabt af Asmund Havsteen-Mikkelsen og Inuk Silis Høegh.

Det var et mærkeligt syn der mødte folk på gaden i 2004 midt i Nuuk. Under grønlandsk flag marcherede uniformerede mænd i fuldt militærudstyr op ad vejen, opsatte et militærtelt, og parkerede en mandskabsvogn. I megafoner blev det proklameret at man nu kunne indskrive sig i Grønlands militær. Den happening var en del af kunstprojektet, der kørte med kampagner på national TV, i aviser, på gaden i Nuuk og senere med kajakker med påmonterede geværer i Københavns kanal. Det var et kunstprojekt under titlen Melting Barricades. Kunstprojektet var det første af sin slags i Grønland. Kunstprojektet arbejdede med postkolonial kritik med ironi og humor. Projektet var stedsspecifikt men samtidigt i et udefineret sted imellem Grønland og Danmark, i en alternativ virkelighed. Projektet blev fulgt af udstillinger i Grønlands Kulturhus Katuaq og på Nordatlantens Brygge i København.

Kunstnerne Høegh og Havsteen-Mikkelsen dokumenterede alle dele af projektet og har bevaret projektet samlet. Det har derfor været muligt at indkøbe det som et stort projekt med videoværker, posters, pas, ansøgningsskemaer til indskrivning i militæret, flag, kampagneklistermærker, overlevelsesmanual, billeddokumentation, artikelsamling, teltdug, uniformer, skitser m.m., i alt 59 genstandsnumre. Med økonomisk støtte fra Augustinus Fonden bliver projektet nu indkøbt og bevaret for eftertiden. Samlingen er indkøbt med henblik på at det skal overgå til grønlandsk nationalgalleri for kunst når det en dag kan realiseres.

”Melting Barrricades var en fiktiv hær, som i anledningen af Hjemmestyrets 25års jubilæum i 2004, formåede at skabe stor debat og refleksion over militær, suverænitet, den koloniale relation til Danmark og til grønlandske værdier generelt, og poserede samtidig en alternativ virkelighed. Det projekt er et absolut hovedværk i grønlandsk kunst, og det er med kæmpe ærefrygt og stolthed at Nuuk Kunstmuseum nu skal huse den kunstsamling. En kæmpe tak til kunstnerne for samarbejde og til Augustinus Fonden for støtten.” – Museumsleder Nivi Christensen

Det virker meget passende at indkøbet kan realiseres i 2024. Kunstprojektet har 20års jubilæum, der er 45års jubilæum for indførsel af Hjemmestyre, og dermed også 15års jubilæum for indførsel af Selvstyre.

”Projektet er ligeså relevant i dag som da det blev præsenteret for 20 år siden. Det var et projekt som var forud for sin tid, og den måde det adresserede og fik alle mulige engageret i de her store samfundsmæssige problemstillinger er så beundringsværdigt. Det er et ikonisk kunstprojekt, som både fortjener at blive indsamlet til eftertiden og aktiveret.”

Som en lille teaser viste Nuuk Kunstmuseum videoværket Why We Fight fra projektet under Kulturnatten, til stor begejstring for publikum. Museet forventer at dele af kunstsamlingen kan ses allerede i løbet af foråret 2024.

Nyhed: april 2024.