nipersuaq_1x1meter - Kopi

Mit Hjem – Mit Samfund

Ivínguak` Stork Høegh (f.1982) arbejder med den digitale fotocollage med elementer fra en traditionel inuitkultur side om side med en moderne globaliseret verden. Udtrykket er på én gang råt og hårdtslående iblandet det bløde og sårbare.

Ivínguak` tager de fleste fotografier brugt i collagerne selv – resten låner hun med tilladelse. Som et gentagent element, ofte som baggrund, bruger hun disse rå og afskallede mure. Det rå udtryk tiltaler hende, siger hun selv. Hun tager ofte billeder helt tæt på af mure og andet, hun finder på sin vej rundt i byen – både i Nuuk og i andre storbyer.

Ofte er politiske budskaber eller aktuelle debatter i det grønlandske samfund en del af udtrykket i hendes fotocollager. Ivínguak` er inspireret af den grønlandske rapmusik, der netop kredser om tabuerne i samfundet som stof- eller alkoholmisbrug, omsorgssvigt, selvmord og politisk uansvarlighed eller svigt. Et tema i hendes fotocollager er også kulturel identitet; hvem er vi, og hvor kommer vi fra?

Denne udstilling hedder Mit Hjem – Mit Samfund. Collagerne er umiddelbart ikke farvestrålende, snarere neutrale og blå – men går man tættere på viser et hav af nuancer og detaljer sig i forskellige lag. Hun blander og samstemmer rå og afskallede mure med himlen og skyerne; det hårde og bastante med det lette og det sfæriske.

Ivínguak` Stork Høegh har gået på Kunstskolen i Nuuk, er uddannet på det Jyske Kunstakademi og efterfølgende som mediegrafiker.